O mně

Slovo autora 

Jmenuji se Vojtěch Šimeček, pocházím z Opavska a v současné době jsem studentem navazujícího magisterského programu Historie-Obecné dějiny na Univerzitě Karlově. Restaurování a renovacím nejen jízdních kol se věnuji od svých třinácti let a zaměřuji se především na historická kola vyrobená v Sudetech. Doposud se mi podařilo vytvořit a sesbírat rozsáhlý archív propagačních materiálů a katalogů jízdních kol, které spadají do období 1920-1945. Obrací se na mne řada začínajících renovátorů i ze zahraničí se žádostmi o radu či pomoc. Dále umím poznat a určit výrobce historického jízdního kola jen podle tvaru mufen hlavového složení a také určit rok výroby podle nábojů, v případě kol Favorit a Es-Ka podle výrobního čísla. Vedle toho rád sbírám a konzervuji díly na historická kola. Mezi mé doposud největší projekty patří:

  • Celková renovace pánského a dámského cestovního kola značky Achilles Ober Politz A. Schneider Co. (RV 1938 a 1935)
  • Celková renovace originálního pánského kola Premier Works Eger (RV 1938)
  • Repasování, elektrifikace a konzervace unikátního kola Waffenrad Steyr, určeného pro Reichswehr (RV 1928)
  • Repasování a konzervace pánského sportovního kola EsKa Premier (RV 1989)
  • Restaurování pánského sportovního kola Eska Sport (RV 1956)
  • Restaurování vzácného pánského "zvláště silného kola" Tripol Rokycany (RV 1937)
  • Restaurování vzácného dámského "luxusního kola" České Zbrojovky Brno (RV 1938)
  • Restaurování pánského kola Stadion Rakovník (RV 1941)
  • Konzervace kola Nordmark, pravděpodobně z Hamburku (RV 1942)
    Restaurování kola Nordmark(?)[1] (RV 1938)
  • Restaurování vzácného dámského kola Kondor Luxus výrobce Premier Works Eger (RV 1940)
  • a řada dalších drobnějších repasí a dílčích projektů.
  • [1] Tento kus bohužel postrádá původní štítek, ale výrobcem jsem si jist.

Z hlediska mého vztahu k cyklistice bych řekl, že jsem staromilec. Rád pracuji s kůží, dřevem, opředenými dráty a původními díly. Vždy uvítám, když po mně někdo žádá přestavbu kola pro denní univerzální použití, ale zároveň mi ponechává volnou ruku při tvorbě kola s vlastní osobností. V tomto směru se mi velmi líbí činnost podniků Retroelektro a Harold Bicycles. Přestože jsem dogmatický v dodržování původních náležitostí, jejich práce mi přijde jako optimální kombinace obecně těžko slučitelných pojmů veterán/youngtimer a předmět denního používání/užité umění a rentabilita projektu. Miluji kompletní renovace či konzervace veteránů, ale myslím si, že větší budoucnost představují jízdní kola, která se dají používat za každých podmínek a veterán je třešničkou na pomyslném dortu, která je ale jen pro toho, kdo k si k ní najde cestu a nevadí mu se kvůli kilometru jízdy hodiny lopotit v dílně.

Vládnoucí pandemická situace způsobila, že jsem se více zaměřil na restaurování předmětů denního použití, především historických radiopřijímačů. Momentálně čekám na dodání přijímače Telefunken Rio, a dosud jsem pracoval na těchto kusech:

  • Renovace stolního přijímače Philips 471A
  • Restaurování trpasličího přijímače Tesla 306U Talisman
  • Renovace trpasličího přijímače Tesla 308U Talisman
  • Restaurování "kabelkového" tranzistorového přijímače Tesla T58
  • Restaurování stolního gramorádia Tesla 1101A Dunajec
  • Restaurování stolního gramorádia Tesla 1006A Sonáta
  • Renovace přijímače Tesla 521A Popular
  • Restaurování stolního gramorádia Tesla 1004A Ouvertura
  • Restaurování přijímače Tesla Romance
  • Restaurování autorádia Tesla 2101BV Orlík

Můj přístup k uchování artefaktů

Osobně zastávám názor, že každý předmět denního užití je artefakt a zaslouží si náležitou péči a úctu. Ať už se jedná o břitvu po prapradědovi, psací stroj po prabábě, jízdní kolo, lucernu, kapesní svítilnu nebo fajfku, šavli či mosaznou pípu. Předmět je svědkem své doby a bez ohledu na unikátnost či citovou hodnotu si zasluhuje nejlépe konzervaci, tedy aby byl plně funkční, ale aby se netvářil jako nová věc, vyplivnutá dnešním průmyslem s jediným cílem - uspokojit dnešní uspěchanou dobu. Historie artefaktům uštědřila řadu šrámů a nedokonalostí, a ty je nutno zohlednit. Naleštěných "krásných" starých předmětů je mnoho, ale pokud je zde ta možnost, snažme se vždy o zachování původní krásy, která spočívá v nedokonalosti. Zde se například nabízí demonstrovat rozdíl mezi automobilem a jízdním kolem či motocyklem. Automobil je komplexní a všechny mechanické části jsou kapotovány karoserií, která zpřítomňuje vkus a um konkrétní doby. Je však z tenkého plechu, který je mnohem náchylnější ke korozi než rám či blatníky jízdního kola nebo motocyklu, a proto se konkrétně zde častěji přistupuje k celkovým renovacím. Bicykly a motocykly jsou naopak tvořeny pevným rámem a všechny ty krásné mechanické součástky jsou v jeho dispozici přiznané a skýtají tak mnohem více prostoru pro práci se zachováním krásných detailů a dobového opotřebení.
Samozřejmě fáze degradace hraje svou roli a je vždy třeba důsledně každý předmět prohlédnout a stanovit, kolik péče je mu třeba věnovat, ale zároveň vzít v potaz celkový výsledek. Díly celku nesmí rušit odlišným stupněm degradace. 
Jízdní kola na těchto stránkách však byla v nenávratně poškozena bývalými majiteli a muselo se přistoupit k celkové renovaci. Jinými slovy, méně je někdy více a ve vztahu renovace-restaurování to platí dvojnásob.

Restaurování Vojtěch Šimeček
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky